top of page
  • תמונת הסופר/תtahel wish

מה זו אכילה מודעת ואיך מסגלים אותה?



בעולם שבו דיאטות טרנדיות באות והולכות, עולות ויורדות, קל לאבד את עצמנו בתוך ים המידע והפיתויים.


מי שהספיק להכיר אותי יודע שהמטרה שלי היא ללוות את העוקבים והמטופלים שלי אל מערכת יחסים בריאה יותר עם אוכל, וחלק משמעותי מכך הוא הבנת החשיבות והיתרונות של אכילה מודעת (או קשובה), והקשר העמוק שלה עם אכילה אינטואיטיבית, ספונטנית ונעימה. אז מה הקשר בין הרצון לגשר על הפער שבין הפיתויים, הלחצים והסימנים החיצוניים לנו לבין הרצון לאכול בצורה טבעית ורגועה? הו! בדיוק בפער הזה נכנס התרגול של אכילה קשובה.


מה זו אכילה קשובה או מודעת?

אכילה מודעת או MINDFUL EATING היא תרגול המושרש במיינדפולנס, הכולל נוכחות מלאה ומעורבות בחוויית האכילה. אכילה מודעת מעודדת אותנו להאט, להתרכז בכאן ובעכשיו בזמן האכילה, להתענג על כל ביס ולשים לב לאותות הרעב והשובע של הגוף שלנו.

האכילה הקשובה מעוררת אותנו לשים לב לפרטים הקטנים, כמו טעם, מרקם, וארומה. אנו מוזמנים להאט, לקבל את הרגע הנוכחי וליהנות מהמגוון העשיר של חוויית הטעמים והרגשות הקשורים לאכילה שלנו.


לאכילה קשובה או מודעת יש מספר יתרונות, וביניהם:


1. שיפור העיכול והספיגה:

מחקרים מצביעים על כך שהאכילה האיטית והמודעת מאפשרת לגוף לספוג חומרים תזונתיים בצורה יעילה יותר.

2. הערכה רבה יותר של חוויית הטעמים:

תרגול האכילה המודעת מקנה לנו מודעות רבה יותר לטעמים, למרקמים ולארומות של המזון שאנו אוכלים. זה מביא להערכה רבה יותר של חוויית הטעם והמזון, הנאה מרובה יותר ותחושת סיפוק גדולה יותר בסיום האכילה.

3. ניהול משקל תקין:

התרגול של אכילה מודעת מקושר במחקרים רבים לשיפור בניהול המשקל, על ידי קידום הרגלי אכילה בריאים ושיפור הויסות העצמי ואכילה המותאמת יותר לצרכי הגוף.

4. הפחתת מתח וחרדה:

התמקדות ברגע הנוכחי במהלך האכילה מקנה רגיעה ומפחיתה את המתח והחרדה.

5. הפחתת אכילה רגשית:

על ידי התמקדות באכילה מודעת, ניתן לעצור דפוסי אכילה אוטומטיים ולהגביר את הוויסות העצמי סביב בחירות המזון. יצירת שליטה ובחירה סביב אוכל ואכילה.


מעבר ליתרונות האלה, לאכילה קשובה ישנם עוד יתרונות רבים - התנהגותיים ורגשיים. מחקרים מראים השפעה חיובית על מדדי בריאות, שיפור בדימוי הגוף, בהתנהגויות אכילה מופרעות וברווחה פסיכולוגית.


אכילה קשובה היא כלי נהדר לביסוס אכילה טבעית ורגועה יותר, ובינה לבין אכילה אינטואיטיבית ישנם מספר קווי דימיון כמו החשיבות שהן נותנות להקשבה לסימנים הפנימיים של רעב ושובע, ודחייה של כללי תזונה חיצוניים לטובת חוכמה פנימית ואמון עצמי. בשתי התורות הללו יש גם חשיבות עצומה לטיפוח של חמלה עצמית וכבוד לגוף, טיפוח מערכת יחסים לא שיפוטית עם אוכל ודימוי גוף.


אז, איך מתחילים לתרגל אכילה מודעת?


1. התחילו בקטן:

שימו לב לפחות לארוחה אחת ביום. תמקדו בטעם, במרקם, ובארומה של האוכל שלכם. מקדו את תשומת הלב באופן לא שיפוטי לתחושות תוך כדי האכילה.

2. תרגלו הכרת תודה:

לפני האכילה, הביטו רגע במה שאתם עומדים לאכול ותודו על האנרגיה, הטעם והחווייה שהוא הולך לספק לכם, וגם לגוף שלכם על כך שהוא יכול להרגיש, לקבל, לעכל ולהשתמש במזון הזה.

3. האזינו לגוף שלכם:

התייחסו לסימני הרעב והשובע שלכם. אכלו כשאתם רעבים והפסיקו כשאתם שבעים.

4. צמצמו למינימום הסחות דעת:

עשו את המיטב על מנת ליצור סביבה רגועה ושקטה לארוחות שלכם, כדי להתעסק באכילה עצמה ולא בדברים אחרים.


כדי להתחיל לתרגל אתם יכולים להוריד את החוברת לביסוס אכילה מודעת בלחיצה -כאן.
או להכנס לתרגול החינמי בקישור - כאן.

לסיכום, בעידן שבו התזונה והבריאות נכנסים למרכז התשומת לב של כולנו, אכילה מודעת הופכת לכלי חשוב לשיפור הקשר שלנו עם האוכל ועם עצמנו. היא לא רק מספקת לנו דרך לטפל בבריאותנו הפיזית והרגשית, אלא גם מאפשרת לנו ליהנות מחוויית האכילה בצורה מלאה ומודעת יותר.


אם ברצונכם להתחיל בדרך של האכילה המודעת, אל תפחדו להתחיל בקטן. בסופו של דבר, המטרה היא ליהנות גם מהמזון שאנו אוכלים וגם מהחוויות האישיות שהוא מביא עמו.

5 צפיות0 תגובות
bottom of page